Facebook presenterar nya verktyg för företagsanslutningar, inklusive en utvidgning av Click-to-Message

Det finns en del att ta till sig här.

I dag har Facebook tillkännagivit en rad nya verktyg som ska hjälpa företag att etablera mer direkta kontakter med potentiella kunder, med särskilt fokus på personliga meddelanden, samtidigt som man också vill förbättra upptäckten av företag och tillhandahålla nya hanteringsalternativ för att underlätta företagsverksamhet och räckvidd.

Uppdateringarna är en del av Facebooks bredare satsning på företag, som inkluderar Facebook Shops, där Facebook vill se till att “den bästa dollarn som människor spenderar varje dag” går till Facebook.

Vilket är ett något märkligt uttalande, men det finns ändå några värdefulla och potentiellt viktiga nya element i den här nya versionen.

Här är vad som kommer till dina företagsverktyg på Facebook.

För det första lanserar Facebook nya annonsalternativ för klick till meddelanden, vilket kommer att utöka din kapacitet att engagera dig med kunder i olika meddelandeappar.

“Företag kan redan köpa annonser som uppmuntrar människor att skicka meddelanden till dem, oavsett om det är i Messenger, Instagram Direct eller WhatsApp. Nu kan företag välja alla meddelandeplattformar där de är tillgängliga för att chatta, och vi kommer att förvalta chattappen i din annons baserat på var det är mest troligt att en konversation kommer att äga rum.”

Som du kan se på den här bilden kommer Facebooks system nu, när du skapar en meddelandeannons, att upptäcka den meddelandeplattform som används mest av den enskilda användaren och sedan uppmana dem att skicka ett meddelande till ditt varumärke på den tjänsten.

Vilket kan vara fördelaktigt – enligt Facebook vill 75 % av de vuxna kommunicera med företag via meddelanden. Vilket verkar högt, men även om det stämmer delvis, kan det ge ökad respons om man ger varje individ möjlighet att kontakta dig på den meddelandeplattform som de föredrar.

Och när du väl har den mer intima kontakten kan det vara ett värdefullt verktyg för engagemang och interaktion, och bygga upp en mer personlig, direkt relation med varje användare. Alla varumärken kommer inte att dra nytta av click-to-message-annonser, men att kunna införliva alla Facebooks meddelandeplattformar på det här sättet kan vara ett bra övervägande för dina experiment.

Värt att notera också att Facebook också gjorde Login Connect med Messenger allmänt tillgängligt idag.

Facebook fortsätter med meddelandetemat och kommer nu också att göra det möjligt för företag att lägga till en WhatsApp-klick-till-chatt-knapp i sin Instagram-profil.

Tanken är att detta ska hjälpa till att effektivisera företagens svar genom att ge mer kontext före chatten, samtidigt som det också kan begränsa den information som krävs för att ge en offert för din fråga.

Det liknar de automatiserade svarsalternativ som Facebook har tillhandahållit i Messenger under en tid, men genom att införliva det i Facebook direct läggs ytterligare ett sätt till för att återigen väcka konversation och få den första interaktionen att röra på sig, vilket genererar varmare leads.

Facebook påpekar också att man planerar att testa liknande på Instagram under de kommande månaderna.

På en annan front lägger Facebook också till nya funktioner för e-post och meddelanden till sin hanteringsplattform Business Suite, vilket kommer att göra det lättare för företag att hantera hela sin marknadsföring och sitt uppsökande flöde från appen.

Det viktigaste tillägget på den här fronten är möjligheten att skicka e-postmeddelanden för återmarknadsföring från Business Suite.

Facebook testade en liknande kapacitet i sin Pages-app förra året, vilket gav företag möjlighet att skicka skräddarsydda marknadsföringsmejl via sin Facebook-sida. Utvidgningen av e-postverktygen i Business Suite tjänar samma syfte och flyttar Facebooks marknadsföringsverktyg till en bredare kategori, med mer kompletta CRM-funktioner via Facebooks appar.

Vilket kan vara bra, men det kan också leda till att fler företag bygger ett större beroende av Facebook. Vilket inte alltid har slutat så bra för varumärken tidigare.

Utöver detta lägger Facebook också till ett nytt alternativ för filhanterare i Business Suite, vilket gör det enklare att hantera ditt Facebook-innehåll via appen, samtidigt som Facebook också lägger till Post Testing, genom vilket varumärken kommer att kunna jämföra flera versioner av ett inlägg för att se vilken version som människor är mer benägna att engagera sig i.

Med hjälp av denna process kan företag ladda upp upp till fyra versioner av sina inlägg, som Facebook sedan testar med en urvalspublik för att samla in svarsdata. Du kan sedan lägga annonsutgifter bakom vinnaren, vilket kan ge bättre resultat.

På en annan front testar Facebook också ett nytt alternativ kallat “Work Accounts”, som kommer att göra det möjligt för företagsledare att använda Facebooks annonsverktyg via en separat profil i förhållande till deras personliga inloggning.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *