För tre år sedan startade en framtidssatsning. I dag har Linköpings motorsällskap ett konkurrenskraftigt motocrosslag. Laget ligger i toppen i en av de fyra division 1-serierna i landet, som är högsta nivån.

– Vi har en grupp på 15 jämna och duktiga förare som sporrar varandra och gör lagkompisarna bättre. På tisdagar tränar vi ihop, tempo och heat, och förarna jagar varandra som på match, förklarar lagledaren Patrick Mattsson Zetterholm.

Bred trupp

När treårsplanen drog i gång 2014 hade LMS egentligen bara motionärer och unga som körde, ingen elit. Nu bär satsningen frukt. Dagens lag innehåller unga hungriga åkare mellan 16 och 25 år och flera har tagit poäng i SM och några har smakat på EM och landslag. Truppen är så bred att klubben även har ett lag i division 2.

– Det är ovanligt att en och samma klubb har så många bra förare. Andra klubbar har köpt ihop lag medan de flesta i vårt lag är från Linköping, påpekar Casper Lindholm, en förarna.

Lag-SM

Efter två körda tävlingar av sex i division 1 låg LMS delad etta tillsammans med Göta MS. De tre bästa i varje division 1-serie kvalificerar sig för lag-SM som avgörs i oktober.

– Vårt mål är topp tre så att vi når SM men helst ska vi förstås vinna serien, säger Casper.

– Elitserien försvann och division 1 är högsta serien nu och som ersättning för elitserien infördes lag-SM som körs för första gången i år, berättar Patrick.

Motocross är i grunden en individuell sport så det blir lite annorlunda när man kör i lag.

– Om man ser att en lagkamrat bakom sig har högre fart så släpper man fram honom och så försöker man blocka så att motståndare inte kan ta sig förbi, konstaterar tränaren Peter Kahrle.

– Det är väldigt kul med lagkänslan och extra roligt eftersom vi är ett så bra gäng, inflikar Casper.

Taktisk körning

I seriematcherna i division 1 så deltar sex förare i varje lag, det körs tre heat och i varje heat är fyra förare från varje klubb med. Totalt är 40 förare med i heaten och alla tar poäng. Den sammanlagda poängen för de fyra förarna i varje heat räknas ihop och det borgar för taktisk körning.

– Om vi exempelvis har förare som ligger etta, trea, åtta och tolva så kanske vi har högsta poängen i heatet. Då behöver inte tolvan satsa för att köra förbi någon motståndare och riskera att gå omkull. Vi visar upp skyltar för förarna så att de hela tiden vet hur vi ligger till, omvittnar Peter.

Motocross är en idrott där utövarna behöver ha både kondition och fysisk och mental styrka. Det skriver förarbröderna Lukas och Hampus Kahrle under på.

– Huvudet måste vara med hela tiden, annars går det inte alls, påpekar Hampus.

– Det är tufft fysiskt, jag får ont i armarna och känseln försvinner. Men det beror säkert även på att man spänner sig på tävling och håller hårdare i styret än man bör, inflikar Lukas.

Nära maxpuls

Deras pappa Peter Kahrle ger ett exempel som ytterligare understryker hur fysiskt krävande sporten är.

– Under ett heat på en halvtimme ligger förarna nästan på maxpuls hela tiden, på omkring 92-96 procent. En skidåkare ligger på ungefär 70 procent av maxpuls. LMS-killarna är vältränade så målet med lag-SM-succé verkar logisk.

– Vi har stora chanser att nå SM och att det också går bra där, avslutar Patrick Mattsson Zetterholm optimistiskt.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *